Vrijdag 22 maart was het dan zover!!!
Op weg in de richting van Parijs voor de jaarlijkse check van de route. Dit jaar met aangepaste routebestand vanuit de Roparun organisatie. In de routemap zijn nu gekleurde lijnen ingeladen. De gele lijn is voor de lopers en de fietsers. Deze lijn loopt onafgebroken over de route. Een donkerblauwe lijn is zichtbaar voor de categorie B- voertuigen. Als dit een onderbroken lijn wordt mag je daar als chauffeur wel rijden maar niet stoppen en geen ondersteunende handelingen verrichten aan je lopers. Op sommige stukken van het traject mogen alleen de lopers en de begeleidende fietsers komen. Dit wordt weergegeven middels een rode lijn voor de overige voertuigen. Voor de B voertuigen is er dan een omleidingsroute zichtbaar.
De derde lijn is lichtblauw en dit is de route voor de categorie C-voertuigen. Wij maken als team geen gebruik van categorie C-voertuigen dus de lichtblauwe lijn is voor ons niet van toepassing.
Zaterdagochtend om 9 uur zijn we begonnen bij het vliegveld Charles de Gaulle, al jaren de vaste startplek van de Roparun vanuit Parijs. Met twee tablets ingeladen met de route zijn we op pad gegaan. Op de twee tablets waren de verschillende apps geïnstalleerd die in gebruik zijn en waarop de route kan worden weergegeven. GURU maps en OsmAnd offline zijn dit weekend door ons getest.
De voorsteden van Parijs achterlatend zijn we geleid over het mooie heuvelachtige landschap en door vele prachtige dorpjes richting België.
Met een overnachting bij het trainingscomplex van de Red Devils (Belgische voetbalselectie) zijn we zondagochtend in alle vroegte weer verder vertrokken via Antwerpen naar Nederland.
Naar aanleiding van de evaluatie van de run van vorig jaar zijn we met de opdracht vertrokken om drie nieuwe wisselplekken te zoeken. Dit hebben we tijdens de routeverkenning dus ook gedaan en dit is gelukt.
Na een weekend te hebben vertoefd in de auto zijn we zondag aan het einde van de middag geëindigd met het narijden van de route, bij het door de organisatie verplicht aangewezen wisselpunt industrieterrein Dintelmond.
Klaaswaal is het laatste wisselpunt voor ons team en voor het narijden van de route heeft dit stuk tussen Dintelmond en Klaaswaal geen aandachtspunten.
Conclusie na ons testweekend is dat we in het Pinksterweekend met wat kleine aanpassingen gebruik gaan maken van de eerste App die we getest hebben, GURU maps dus.
De route ligt er goed bij, we hebben mooie wisselplekken dus nu is het nog wachten op de laatste versie van de Route die door de Roparun wordt aangeleverd. Wij zijn er in elk geval klaar voor!